Hae tästä blogista

Löydät @nuoretpamilaiset myös Instagramista!

torstai 14. elokuuta 2014

Muistithan työavaimet?

Iloinen, sosiaalinen, reipas, luotettava, hymyilevä ja tunnollinen. Päälle vielä ammattikorkeakoulututkinto, ammattitutkinto ja pitkä työhistoria. Näitä minä oikeasti olen, mutta tällä hetkellä makaan velttona asuntoni lattialla, jonka yli on pyyhkäissyt trombi jos toinenkin. Minulle tärkeitä ihmisiä olen nähnyt vain vilaukselta koko kesän aikana. Kuulumiset olen nähnyt Facebookin uutisvirrasta.

Kesätyöt loppuivat. On aikaa taas ajatella itseään ja tulevaa syksyä. Mitä siellä näkyy? Taas kolme (3) työpaikkaa; viikko sinne, viikko tuonne. Satanen sieltä, toinen tuolta. ”Tänään ei ole töitä, mutta huomenna asia voi olla jo eri”, vastaa esimies minulle. Onhan minulla varmasti kaikkien työpaikkojen avaimet, tunnukset ja enhän unohda työkenkiäni pukukaappiin kun seuraavana päivänä pitäisi olla jo toisessa paikassa.

Tätä minun elämäni on ollut kaksi vuotta. Olen juossut töiden perässä milloin mihinkin. Nyt tuli piste. Loppu. En jaksa! Haluan yhden kaupungin ja yhden työn, josta saan elantoni. Yksi verokorttikin olisi kiva. Hauskaa riitti yhden vuoden, toinen tuntui jo rankalta ja kolmas tuntuu nyt ylitsepääsemättömältä.

Työssä jaksaminen, siitä nuoret haluavat kuulla neuvoja. Teimme alueemme nuorille kyselyn ja tämä aihe nousi kärkisijoille. Me nuoret haluamme lisätöitä ja -tunteja, mutta yhdestä työpaikasta. Heittopussina jaksaa ehkä olla kakskymppisenä, mutta ei enää kolmekymppisenä.

Syksyn työnhakurumba on nyt alkanut ja lähdin tulostamaan kirjakauppaan cv:täni ja myyjä-setä kehui visuaalisesti taidokasta cv:täni. Meinasin sanoa, että harmi ku et palkkaa mua tähän työhön.

Kaikki työt olen hankkinut omin avuin. Kukaan ei ole koskaan järjestänyt minulle töitä.

Välillä tekisi mieli luovuttaa, mutta ei, minähän en luovuta. Unelmista on pakko pitää kiinni!
Tsemppiä muillekin monen työpaikan välillä kikkaileville nuorille. Toivon teillekin yhtä kokoaikaista työpaikkaa!

Anni Hasunen
PAMin nuorisovaliokunnan vpj
Turku

1 kommentti:

  1. En voi edes kuvitella miltä sinusta tuntuu. Itselläni myös ammattitutkinto, ammattikorkeakoulututkinto ja pitkä työkokemus. Olen kaupan kassalla istunut kahdeksan vuotta ja en oikein pääse taitojani siinä näyttämään, mutta ei siitä ylöspäinkään työpaikassani pääse. Työpaikkaa en uskalla vaihtaa koska olen kk palkalla eikä sellaisia kaupan alalla enää ole. Pikkuhiljaa olen alkanut miettimään alan vaihtoa..

    VastaaPoista