Hae tästä blogista

Löydät @nuoretpamilaiset myös Instagramista!

tiistai 22. joulukuuta 2015

Joulukalenterin 22. luukku: Tere kõigile!




Doris ja Riku Rantala (minä olen se vasemmanpuolinen) :D

Tere kõigile! Minä olen Doris Sarapuu, Tampereelta, mutta kotoisin Tartosta. Olen PAM705 Hotelli- ja ravintola-alan Tampereen osaston nuorisovastaava ja tuore Nuorisovaliokunnan jäsen.

Muuta maailmaa muuttaessa itseäsi. Pari vuotta sitten kun muutin Suomeen, oli meininki aika masentava. Ei ollut kavereita, en osannut paikallista kieltä enkä saanut kielentaidon takia töitä. Murhe seurasi toista. Yritin hakea työpaikkoihin, mihin ei tarvitse suomen kieltä tai tiettyä koulutusta. Usein semmoiset työtehtävät olivat huonosti palkattuja tai eivät tarjonneet riittävästi työtunteja. Aloin oppimaan kieltä, sain kunnon töitä, liityin liittoon ja sain sen kautta kavereita. Lyhyessä ajassa sain ratkaistua monta ongelmaa ja Suomessa asuminen ei tuntunutkaan enää niin pahalta. Jos muutat itseäsi, myös maailma yhtäkkiä näyttää ihan erilaiselta. Siksi voisin sanoa, että minulle on PAMin vaikutus ollut todella henkilökohtainen ja positiivinen. Sitä samaa energiaa olen nyt jakamassa osastomme nuorille.
Meillä on aina ollut tapahtumissa mahtava meininki:



Before and After. PAM705 nuoret osallistuivat väriestejuoksuun.

PAMissa on kehitysmahdollisuuksia. Vuodessa nousin tavallisesta rivijäsenestä nuorisovastaavaksi ja nuorisovaliokunnan jäseneksi. Kuvittelin asioita vaikeammiksi ja aikaa vievemmiksi, kun ne todellisuudessa olivat. Se todisti taas, että kaikki pelot ja rajoitteet ovat oman pääsi sisällä. Uusien harrastuksien tai epävarmuuksien voittamiseksi ei tarvitse aina olla 100% valmistautunut. Riittää että on rohkeutta ja kiinnostusta lähteä mukaan – tekemällä ja asiassa mukana olemalla kyllä oppii. “I can” is stronger then “IQ”. ;) Siksi rohkaisen kaikkia jäseniä tulemaan mukaan tapahtumiin ja olemaan aktiivinen, et voi koskaan tietää minkälaisia mahdollisuuksia se voi sinulle tuoda.

Tiimikuva Dublinista

Peep Peterson esittelemässä Viron EAKL:n toimintaa
Esimerkiksi PAM:n kautta pääsin tämän vuoden aikana osallistumaan kahteen minulle merkitykselliseen tapahtumaan. Kesäkuussa olin ETUI & EFFAT:n järjestämässä Youth Committee Meeting tapahtumassa Dublinissa ja marraskuussa SAK TaPj koulutusmatkalla Virossa, jossa olin tulkkina Viron EAKL (kuin Suomen SAK) puheenjohtajalle Peep Petersonille. Esiintymiskykyni, aktiivisuus ja monipuolinen kielitaito antoivat mahdollisuuden kehittää taitojani ja laajentaa verkostoa – tärkeitä resursseja nykypäivänä.

Minun motto: ”Vierivä kivi ei sammaloidu.” Vaikka tällä hetkellä etsin taas aktiivisesti töitä ja tilanne työmarkkinoilla on mollivoittoinen, ei hätää!! Aina löytyy mahdollisuuksia kouluttaa ja kehittää itseään. Rakasta itseäsi, sitä mitä teet ja yllätyt kuinka moneen ihmiseen sinä sen kautta vaikutat. #rakkaudestavaikuttamiseen.

Toivon rauhallista joulua, aikaa sinulle itselle ja positiivisia ajatuksia, haasteita ja mahdollisuuksia uudelle vuodelle!

Doris Sarapuu
PAM 705 nuorisovastaava
Nuorisovaliokunnan jäsen
Tampere

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti