Hae tästä blogista

Löydät @nuoretpamilaiset myös Instagramista!

lauantai 12. joulukuuta 2015

Joulukalenterin 12. luukku: Vessakiellosta vaikuttajaksi


Vessakiellosta vaikuttajaksi


Oli vuosi 2013 ja työpaikkani, lentoaseman turvatarkastus, oli myllerryksessä. Olimme jo pitkään olleet työehtosopimuskiistassa, jolle ei tuntunut näkyvän loppua. Vuosi huipentui ”vessakieltoon” ruuhkien aikana resurssien puutteen takia ja myös työntekijöiden motivaation tippuessa. Monet työkaverini tulivat monesti luokseni puhumaan ja mietittiin yhdessä, mitä voisimme tehdä. Lyhyesti kerrottuna käänteiden, sattumien ja vessakiellon myötä minulle sanottiin, että minusta voisi tulla hyvä luottamusmies. Tuohon aikaan olin jo pidempään ollut tyytymätön yrityksemme toimintaan. Ajattelin, etten viihdy enää kovinkaan pitkään kyseisessä työpaikassa. Hyvät työkaverit ja mielekäs työ olivat kuitenkin minut siellä jo vuosia pitäneet, joten lähtö olisi ollut vaikeaa. Luottamusmieheksi pääseminen antaisi mahdollisuuden muuttaa toimintaa ”sisältä päin”. Minun mielikuvani luottamusmiehestä oli nimenomaan vanhempi ja kokeneempi mies tai nainen, jolla on eniten kokemusta työstä, joten pohdin  ehdolle asettumista pari päivää.


Aloitin työurani 16 vuotiaana vaateliikkeessä osa-aikaisena myyjänä, jonka jälkeen olin ollut 6 vuotta turvatarkastajana. Lyhyestä urastani huolimatta kovimmat valttini olivat, että olin rohkea ja ”kova puhumaan”. Puutun yleensä epäkohtiin niin töissä, koulussa kuin vapaa-aikana. Oli aika muuttaa omaa mielikuvaani luottamusmiehestä, joten lähdin ehdolle ja tulin valituksi työkaverieni ansiosta, jotka tekivät vaalityötä kanssani. Annoin myös vaalilupauksia ja asetin tavoitteita jo etukäteen, että pääsisin heti hommiin, jos tulen valituksi!

Luottamusmiehenä

Tulin valituksi ja pääsin puuttumaan aluksi epäkohtiin, jotka tiesin omalla työpaikallani. Sain nopeasti apua PAMista ja muilta luottamusmiehiltä.  Pääsimme yhteistyössä yrityksen johdon kanssa parantamaan asioita työpaikallani. Edustamani yritys on suuri ja luottamusmiehen työ ei ollutkaan niin helppoa kuin luulin, koska yrityksellä on useita työkohteita ja työyhteisöjä. Alussa minulla oli idealistinen mielikuva siitä, että kunhan asioista ”päästään saman pöydän ääreen” ne korjaantuisivat. Totuus on hieman erilainen, mutta uskon, että olemme pääseet  parempaan suuntaan ja asiat menevät eteenpäin yhteistyöllä ja työyhteisön tuella.

Luottamustehtävän myötä minulle avautui uusi näkökulma ammattiliittotoimintaan. Olin opiskellut ja käynyt töissä yhtäaikaisesti, joten minulla ei ollut aikaa paneutua ammattiliitoon ja olin aika passiivinen jäsen. Liityin liittoon jo vuonna 2008, mutta vasta valituksi tullessani sain lähemmän kosketuksen ammattiliiton toimintaan ja opin mikä on ”ammattiosasto”. Ay-nuorten toiminta tuli minulle tutuksi vuotta myöhemmin. Minut valittiin ammattiosastoni hallitukseen nuorisovastaavaksi syyskokouksesta 2014, joka oikeutti minulle paikan turvallisuusalan ammattiliiton valtuustoon.  Valtuustosta minut valittiin turvallisuusalan ammattiliiton hallitukseen, jossa olen oppilaitos - ja solidaarisuusvastaava. On hienoa, kuinka tervetulleeksi tunsin itseni alusta alkaen ja kuinka nopeasti pääsin vaikuttamaan liitossa, tämä oli minulle täysin uutta.

Vaikuttaminen

Kuulin myös keväällä 2015 metalliliiton nuorten aloittamasta kansalaisaloitekampanjasta ’’operaatio vakiduuni #OVD’’ ja olin todella vaikuttunut. ”Operaatio vakiduuni” oli ensimmäinen kerta, kun aktivoiduin kansalaistorille asti puhumaan tuiki tuntemattomille kasvotusten ja keräämään allekirjoituksia kansalaisaloitteeseen. Tämä oli myös ensimmäinen kerta vuosiin, kun en ollut töissä vappuna ja osallistuin ensimmäiseen mielenilmaukseeni, joka ei myöskään jäänyt viimeiseksi.
Olen aina pitänyt esitelmien pitämisestä ja muutoinkin yleisön edessä puhumisesta. Pääsinkin viime kesänä harjoittamaan puhe taitojani erilaisemman ja isomman yleisön edessä kuin ennen. Puhun siis tietenkin liittokokouksesta, jonne liittokokousvaaleista minut valittiin. Toivoin saavani liittokokouksesta paikan valtuustoon. Takataskuun tuli liittokokouksesta luottamustehtävänä, hieman pettymyksenä, vain PAM valtuuston henkilökohtainen varajäsen paikka. Kokemuksena liittokokous oli kuitenkin kultaakin kalliimpi ja oli mahtava kuulla jälkikäteen positiivista palautetta puheistani ihmisiltä, jotka olivat olleet yleisössä. Kokemuksena suuren yleisön ja arvovaltaisten vieraiden edessä puhuminen oli mahtavaa, enkä olisi uskonut, että luottamustehtävän myötä avautuu niin hienoja vaikuttamisen paikkoja!

Yllätyksellinen syksy

Hallitus oli saanut vipinää sekä kansalaisiin, että ay-liikkeeseen ja ensimmäistä kertaa Facebookin uutisvirtani oli täynnä poliittisia kannanottoja, enemmän kuin  ruoka-, vauva- ja koirakuvia yhteensä. Ihmisten paha olo alkoi näkyä ja pääsimme ilmaisemaan mieltämme 18.9 Rautatientorilla suurmielenosoituksessa. Yllätyksenä minulle tuli soitto kyseisen viikon alussa jossa minua pyydettiin lavalle puhumaan haastateltavaksi . Olin oppinut lyhyen ay-aktiivi urani aikana, että ei kannata sanoa ”ei”, jos yhtään kiinnostaa. Parhaimmat kokemukset syntyvät, kun menee epämukavuusalueelle, joten vastasin puolen minuutin harkinnan jälkeen ”tottakai!”. Viikon aikana minulle selkeni, kuinka iso juttu lavalle pääsy oli. Viikolla tuli myös puhelu, jossa pyydettiin mielenosoituksen jälkeisenä päivänä tulla YLE aamu-tv:hen vieraaksi muutaman muun ay-aktiivin kanssa. Vastauksen annoin puhelun aikana, hieman pidemmän hiljaisuuden ja mietinnän, jälkeen ”tottakai!”.
Mielenosoituksen lavalla oleminen, aamu-tv:ssä puhuminen ja vaikuttaminen olivat ehdottomasti vuoteni kohokohtia. Operaatio vakiduunin aikana pääsin myös vaikuttamaan eduskunnassa asti, kun menimme OVD porukalla tapaamaan Juhana Vartiaista vakiduuni – kansalaisaloitteen aloitteen tiimoilta. Oli mahtavaa päästä perustelemaan kansanedustajalle, joka ei aloitetta tukenut, näkökulmiamme ja kertoa kokemuksia omasta työelämästä. Uskomme, että saimme ainakin Juhanan ymmärtämään, että ongelma on olemassa, joskin ratkaisutavoista jäimme erimielisiksi.


(vas. Aamu-tv 19.9 lähde. Facebook aamu-tv sivut. Oik. OVD aktiivit matkalla eduskuntaan 19.11.)

Nälkä kasvaa syödessä

Kun olin päässyt vaikuttamisen makuun, niin olen halunnut lisää vastuuta ja mahdollisuuksia vaikuttaa. Olen saanut kuulla monta kertaa näiden kahden vuoden aikana eri yhteyksissä, että ’’olet vielä niin nuori’’ ja ’’vielä ehdit ensi kerralla!’’ Nämä ovat ehkä kaikista turhauttavimpia ja lannistavimpia, asioita kuulla, varsinkin kun intoa ja energiaa löytyy nyt. Me nuoret emme tiedä, missä olemme viiden vuoden päästä. Alan itse hahmottamaan tulevaisuuttani kokeilujen ja kokemuksen kautta. Olen ollut aina kiinnostunut ajankohtaisista asioista ja politiikasta. Luottamustyö on tuonut minulle ensimmäisen mahdollisuuden vaikuttaa ja kaikki tämä lähti vessakiellosta! Minulle on tullut mahdollisuuksia vaikuttaa työpaikalla, yrityksessä, ay-liikkeessä ja politiikassa. Tällaisia sattumia voi tulla kenelle vain, ja mielestäni ei ole oikein pakottaa aktiivinen nuori odottamaan, jos energiaa ja intoa vaikuttaa löytyy nyt. Kenestä tahansa voi tulla vaikuttaja - käyttämätöntä potentiaalia löytyy nuorista paljon!

                                                           
Lukijalle

Olen ollut onnekas näiden muutaman vuoden aikana. Minulle on tarjottu paljon mahdollisuuksia vaikuttaa. Jos sinulle ei sitä ole vielä tarjottu, niin se ei tarkoita, ettei se ole mahdollista! Oman ammattiosaston, ay-nuorten tai työpaikan kautta vaikuttaminen on mahdollista kaikille. Luottamustehtävät eivät ole vain vanhoja varten ja liiton toiminnan tulevaisuus on meidän nuorten käsissä. En usko, että jaksaisin tehdä luottamusmiehen työtä enää myöhemmin, eikä aikaa välttämättä olisi vaikuttamiselle vapaa-aikana, jos elämäntilanne olisi toinen. Kukaan ei tee tätä työtä yksin ja tämän takia on tärkeää, että työpaikoilla, liitossa ja politiikassa on mahdollisimman monta nuorta äänitorvea! Olen tavannut paljon mahtavia ihmisiä näiden vuosien aikana ja odotan tapaavani myös sinut! Vaikutetaan yhdessä!

Vaikuttamisen aika on nyt ja se alkaa heti!
… tai viimeistään joulun ja uudenvuoden lupauksien jälkeen J




Hyvää joulun odotusta,


-          Marjut Pihonen-Randla

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti