Hae tästä blogista

Löydät @nuoretpamilaiset myös Instagramista!

torstai 3. joulukuuta 2015

Joulukalenterin kolmas luukku: Vaikuttaja Lapista


Mukana olemisesta innostunut


Hei! Olen Inka Heikkilä ja mie oon Lapista. Asun Rovaniemellä mieheni ja poikani kanssa ja olen
toiminut nuorisovaliokunnassa pari vuotta. Näihin hommiin ajauduin pikkuhiljaa, ehkä jopa
vahingossa, kun ystäväni ja silloinen kollegani houkutteli mukaan aluenuorten tapahtumaan ja
paikalleen nuorisovaliokuntaan, kun ei enää itse voinut toimia valiokunnassa. Sittemmin olen
toiminut myös oman osastoni johtokunnassa. Nyt minut valittiin ensi vuodeksi osastoni
puheenjohtajaksi, mistä olen innoissani.

Oma työhistoriani on ajanut haluani toimia aktiivisesti ammattiliitossa. Olen työskennellyt
sesonkitöissä, osa-aikaisena, nollasopimuksella ja nyt olen vakituisessa työsuhteessa palvelualalla.
Työskennellessäni olen todennut, että työntekijällä on velvollisuuksien lisäksi oikeuksia. Lähipiirissäni kaikki toimivat palvelualoilla, ei ihme, sillä Lapissa se on yksi työllistävimmistä. Täällä meillä on haasteena pitkät välimatkat. Jo pelkästään kulkemiseen menee aikaa ja rahaa, ja mielestäni se on yksi syy, miksi aikaa ay-toiminnalle on hankala järjestää. Rovaniemellä on vielä helppo toimia aktiivisesti, mutta itsekin kun olen lähtöisin harvemmin asutusta Itä-Lapin kunnasta, tiedän, että osallistuminen toiminnalle voi olla jopa ylivoimaista. Lisäksi nykyaikana tuntuu, että kiire ja stressi saavat aikaan myös sen, ettei nuorilla yksinkertaisesti riitä rahkeet kaikkeen. Ja miten toimintaan tullaan mukaan?

Oikeastaan alussa minulla on ollut niin sanottu nollatietämys siitä, mitä Ay-toiminta pitää sisällään.
Kuitenkin osallistuminen tapahtumiin ja niiden organisointiin on antanut syvemmän kuvan ay-
toiminnasta ja PAMista. Kyllä tietenkin itseäni hirvitti olla mukana hieman ”tyhmänä”, mutta ei
kukaan minua tyhmänä pitänyt. Päinvastoin, tuntui, että halu kertoa toiminnasta ja sen tärkeydestä
oli muille niin sydäntä lähellä, että tiedon sisäistäminen itselleni oli vaivatonta. Olikin helppoa
sisäistää ammattiliiton ideologia ja ymmärrän sen vaikuttamisen halun mikä ay-aktiiveilla on. Tämä
porukka jonka kanssa olen toiminut, on ollut iloista, avointa ja ennen kaikkea asiaansa paneutunutta.
Tänä päivänä yhdessä tekeminen ja joukkovoima ovat äärimmäisen tärkeitä. Onneksi hyvin moni sen
tajusi nykyisen hallituksemme avustuksella. Itsekin haluan osaltani olla vaikuttamassa ja mukana
ajamassa työntekijöiden oikeuksia ja pitämässä kiinni niistä eduista, mitä nyt on saavutettu. On
antoisaa olla mukana tässä hengessä.
Toivon kaikille täältä joulupukin naapurista ihanaa joulunaikaa 
ja mahdollisuutta rauhoittua hieman kiireiden keskellä.


Terkuin Inka Heikkilä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti