Hae tästä blogista

Löydät @nuoretpamilaiset myös Instagramista!

tiistai 8. joulukuuta 2015

Joulukalenterin luukku kahdeksan: Olen työväkeä!



Olen pamilainen – olen työväkeä


Olen muutaman vuoden aikana kasvanut pamilaiseksi. Se on tapahtunut samaan aikaan, kun olen aktivoitunut poliittisesti. Kaikki on lähtenyt poliittisesta nuorisoliikkeestä: se nitoo allensa myös mm. ammattiyhdistystoiminnan. Ne eivät silti ole missään nimessä poissulkevia, päinvastoin, kummatkin taistelevat vääryyttää ja epäoikeudenmukaisuutta vastaan.

Ennen poliittista nuorisojärjestöä olin kiinnostunut myös muista kansalaisliikkeistä ja jossain määrin osallistunutkin tähän toimintaan. Poliittinen herääminen on kuitenkin vasta saanut minut toimimaan voimakkaammin ammattiyhdistysliikkeessä. Muutoksen halu on kova.

Olin toki aiemminkin kuulunut ammattiliittoon (esim. opiskelijajäsenenä Akavan erityisaloissa), mutta vasta muun yhteiskunnallisen toiminnan myötä olen kiinnostunut yhä enemmän myös Pamissa vaikuttamisesta. Vaikka viime keväänä en tullut valituksi liittokokoukseen edustajaksi, niin se ei lannistanut minua. Se on vain rohkaissut toimimaan yhä aktiivisemmin liitossa sekä poliittisesssa nuorisoliikkeessä.

Pamissa toimiminen on myös selkiyttänyt minulle sen, mikä tuntuu olevan kovin kadoksissa nykypäivänä: luokkatietoisuuden. Tiedostan olevani osa työväkeä. Tiedostan myös olevani etuoikeutetussa asemassa, sillä olen työsuhteessa. Se kun ei ole mitenkään itsestään selvää varsinkaan tällaisina poliittisina aikoina. Tiedostan myös olevani etuoikeutetussa asemassa, mitä tulee ay-liikkeen taistelemiin yhteiskunnallisiin uudistuksiin. Esim. vappumarssien järjestäminen ei ole mitenkään itsestään selvyys vaikkapa Kolumbian kaltaisessa valtiossa, missä ay-aktivisteja tapetaan useita vuodessa. Olen siis kiitollinen työväenliikkeen saavutuksista Suomessa, Pohjoismaissa ja maailmassa.


Ammattiyhdistysliike tulee olemaan isojen muutosten edessä. Saavutettujen etuuksien puolustaminen ei voi olla pelkästään ay-liikkeen tehtävä. On uudistettava yhteiskuntaa ja tehtävä rohkeita avauksia. Pidän esim. Pamin positiivista suhtautumista perustuloon juuri tämänkaltaisena avauksena, mitä tarvitsemme. On oltava ensimmäisinä, kun rakennetaan parempaa ja oikeudenmukaisempaa yhteiskuntaa. Siksi olen pamilainen – siksi kuulun työväkeen.


Terkuin, 
Petteri Vuorikivi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti