Hae tästä blogista

Löydät @nuoretpamilaiset myös Instagramista!

lauantai 10. joulukuuta 2016

Joulukalenterin luukku 10:


Vuoro- ja yötyötä tehdään useilla palvelualoilla.

Vuorotyössä työvuorot vaihtuvat säännöllisesti ja muuttuvat ennakkoon sovituin jaksoin. Yleisimpiä ovat kaksi- ja kolmivuorotyöt. Yötyötä ovat kello 23:n ja 6:n välillä tehtävät työt. Jaksotyössä yövuoroksi katsotaan vuoro, jossa vähintään kolme tuntia sijoittuu yölle.

Vaihtuvissa työajoissa on puolensa. Positiivista on erilaiset rahalliset lisät, mahdollisesti lisääntynyt vapaa-aika ja vaihtelu arkeen. Haasteitakin tietysti löytyy. Vuorokausirytmin vaihteluiden vuoksi tarvitaan erityistä suunnittelua jotta lepo- ja ruokailurytmit toteutuvat. On myös muistettava että epäsäännöllinen työ kuormittaa elimistöä tavallista enemmän. Pidä siis huoli että syöt, juot, nukut ja liikut tarpeeksi! Näihin kaikkiin löydät hyviä vinkkejä joulukalenterin toisista luukuista ;)

Omaa terveyttä on tärkeää seurata. Epäsäännölliset työajat eivät sovi kaikille. Stoppi voi myös tulla yllättäen vaikka samaa työtä olisi tehnyt jo pidempään. Myös esimerkiksi ravintoloissa ja yökerhoissa työskentelevien on syytä seurata kuuloaan. Joillain työpaikoilla on käytössä laadukkaitakin kuulosuojaimia, ja tällaisia kannattaa ehdottomasti käyttää! Tätä asiaa monesti vähätellään ja vasta lääkärin seurannassa huomataan kuulon heikentyminen. (Allekirjoittanut käyttää korvatulppia välillä ihan vapaa-ajallaankin :D)

Työaikojen vaihtelu ja arkirytmin kääntely suuntaan ja toiseen saattaa myös vaikeuttaa sosiaalisia suhteita. On erittäin tärkeää kuitenkin kunnollisen levon jälkeen nousta ylös ja lähteä tapaamaan ystäviä. Aina ei tarvitse tehdä jotain paljon aikaa ja energiaa vaativaa, uskon että ystäväsikin nauttivat välillä ihan vain rentoutumisesta.

  1. Tässä vielä muutama vinkki omasta arjestani:
  2. Pidä kiinni ruokarytmistä. Oli se sinun ”aamupalasi” sitten kello 8 tai 12. Jatka tästä eteenpäin normaalisti, äläkä missään nimessä ole syömättä koko pitkää työvuoroasi vaikka olisikin keskiyö. 
  3. Pyri pitämään unirytmistäsi kiinni. Selvitä mikä on sinulle se sopivin uniaika ja pidä siitä kiinni. Laita vaikka herätyskello soimaan kun kahdeksan tuntia unta on takana.
  4. Pidä rohkeasti taukoa kun siltä tuntuu (ja tilanne töissä sen sallii).
  5. Mieli virkeänä! Tee jotain mukavaa ennen työvuoron alkua, käy lenkillä tai ihan vain kuuntele hyvä biisi
  6. Varsinkin jos tiedät että edessä on kiireinen vuoro, pyri menemään paikalle jo vähän aikaisemmin valmistautumaan rauhassa. Näin on helpompi tehdä myös työnsä rauhassa kun sitä ei aloita juoksuspurtilla työpaikalle

Luukun on kirjoittanut PAMin nuorisovaliokunnan 2017 puheenjohtaja Mila Kangasniemi

Lisätietoa:
http://www.tyosuojelu.fi/fi/yotyo
Työterveyslaitos
(Laki nuorista työntekijöistä 998/1993 7 §).




Tämä joulukalenterin luukku on osa nuorten PAMilaisten joulukalenteria. Kalenterin luukkujen takaa löydät vinkkejä jaksamiseen ja hyvinvointiin töissä ja arjessa. Katsothan muutkin 23 luukkua ja jaa oma hyvinvointivinkkisi somessa häsärillä #vainpamjutut. Osallistuneiden kesken luvassa ylläripalkintoja!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti