Hae tästä blogista

Löydät @nuoretpamilaiset myös Instagramista!

tiistai 20. joulukuuta 2016

Joulukalenterin luukku 20: Aamupala, päivän tärkein ateria?

 

                     Aamupala, päivän tärkein ateria?

Herään kellon soidessa. Pukeudun, hoidan aamutoimet ja laitan kahvin tippumaan. Taas on kiire töihin. Syön palan leipää ja juon kahvia ja sitten on jo aika mennä. Jo muutaman tunnin kuluttua töissä vatsa kurnii, mutta ensin on palveltava asiakkaat. Vihdoin henkilökunnan ruoka aika ja vatsa jo kurnii. Taas on kiire syödä. Kuulostaako tutulta?
Hektinen elämämme niin kotona kuin töissäkin aiheuttaa monelle palvelualoilla työskenteleville arjen ammattilaisille haasteita noudattaa terveellisiä elämäntapoja. Aamuisin ei välttämättä tule syötyä juuri mitään ja painamme pitkää päivää töissä kiireisen arjen keskellä.
Itse olen huomannut, että syömällä kunnollisen aamupalan ja nauttimalla edes hetken aamupalapöydässä ilman kiirettä ja juomalla kuumaa kahvia pyörähtää koko päivä yleensä paremmin käyntiin. Näin jaksaa myös tehdä fyysisesti raskasta työtä paremmin kuin kurnivalla vatsalla.
Siispä päätin jakaa teille muutamia aamupalavinkkejä, jotta me pamilaiset jaksamme työssämme päivittäin paremmin! Ei kai turhaan sanota, että aamupala on päivän tärkein ateria?

Terveelliset banaaniletut

1 kokonainen banaani
1 raaka kananmuna
Lisukkeiksi kokeile: mustikat, mansikat, vadelmat, hunaja, rahka
Pilko banaani ja laita blenderiin tai murskaa kulhossa haarukalla muusiksi. Lisää joukkoon raaka kananmuna. Lämmitä paistinpannu ja lisää hieman öljyä, etteivät letut pala pohjaan. Lisää juuri valmistamasi taikina pannulle ja paista n. 10 minuuttia miedolla lämmöllä. Letut ovat valmiita kun ne ovat saaneet kauniin ruskean värin. Käännä lettuja myös tarvittaessa.
Lettujen kyytipojaksi voi kokeilla esimerkiksi mustikoita, mansikoita, vadelmia, rahkaa, rusinoita yms. mitä haluatkaan kokeilla.
Tällä ohjeella tulee 2 kpl n. 2cm paksuista lettua, jossa pannun pohjan halkaisija on 8 cm.

Terveellinen smoothie

n.1/2 purkkia rahkaa
1 banaani
4-5 mansikkaa
Loraus haluamaasi mehukeittoa (mustikka, vadelma, persikka, luumu yms.) tai mehua kuten appelsiinimehu
Halutessasi muutama ruokalusikka erilaisia viljoja kuten vehnälese, ruislese yms. jos haluat saada tuhdimman smoothien
Sekoita ainekset keskenään blenderissä, lisää halutessasi hunajaa tai sokeria. Kaada lasiin tai juomapulloon ja nauti!

Näillä eväillä kohti terveellisempää uutta vuotta 2017 ja jaksamisia kaikille arjen sankareille!

Piia Noronen
Holiday Club Caribia, Turku
Luottamusmies 



Ps. Jos ei ruoka maistu heti aamulla, voit aina pakata aamupalan mukaan rasioihin ja ottaa mukaan töihin.

Tämä joulukalenterin luukku on osa nuorten PAMilaisten joulukalenteria. Kalenterin luukkujen takaa löydät vinkkejä jaksamiseen ja hyvinvointiin töissä ja arjessa. Katsothan muutkin 23 luukkua ja jaa oma hyvinvointivinkkisi somessa häsärillä #vainpamjutut. Osallistuneiden kesken luvassa ylläripalkintoja!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti