Hae tästä blogista

Löydät @nuoretpamilaiset myös Instagramista!

keskiviikko 21. joulukuuta 2016

Joulukalenterin luukku 21: Venyttele kuin vauva!




Venyttele kuin vauva!

Kiire - mikä ihana tekosyy. Aamulla herätyskello soi, on kiire, hyppäät ylös ja – ai hitsi ku sattuu niskaan. Taas on nukuttu ties missä asennossa!


Moni on varmaan aamuisin herännyt ja olo ollut, kuin tyynyn sijaan pään alla olisi ollut kivi. Tämä tunne on ainakin minulle hyvin tuttu. Olen ollut palvelualoilla töissä yli 10 vuotta ja jokainen työ on ollut tavalla tai toisella kuormittavaa. Vaatekaupan myyjänä työ oli pitkälti seisomatyötä ja askelia tuli varaston ja viikkailun välillä paljon. Turvatarkastajana seisoin myös paljon ja nostin usein painavia laukkuja kiertoliikkeellä. Vartijana istumatyössäkään ergonomia ei ollut mitään maailman parasta, kun vietin kahdeksan tuntia paikallani. 



Kaiken maailman kolotukset ja kivut tulivat tutuksi, vaikka ikää ei kauheasti vielä ole! Selkäjumin takia menin työterveysfysioterapeutille pari vuotta sitten ja työfyssari muistutti venyttelyn ja treenaamisen tärkeydestä. Venyttely ja treenaaminen eivät ole edes mitään tuntematonta minulle, kun olin kuitenkin ”aiemmassa elämässäni” harrastanut pitkään aktiivista ja monipuolista urheilulajia. Urheilu-uran jälkeen työelämään siirryttyäni treenaaminen jäi kuitenkin taka-alalle. Mihin sitä lihaksia myyjänä tarvitsee? Treenaamattomuus näkyi fysioterapeutin vastaanotolla, mutta enemmän näkyi venyttelyn puute. Sain kotiläksyksi venytellä ja vähitellen selkävaivat lähtivät.

Kaikki on varmaan joskus nähnyt kun vauva venyttelee. Vauvan venyttelyssä on aina kyse tarkasta ja kokonaisvaltaisesta prosessista. Venyttelyä tehdään jaloista ja selästä lähtien, sormenpäitä myöten. Samalla haukotellaan ja jatketaan venyttelyä. Myös koirat ja kissat venyttelevät paljon. Heti aamusta pitää venytellä jokainen raaja. : https://www.youtube.com/watch?v=bEtooqZT8Rc Myös, jos koira tai kissa on ollut pitkään paikallaan, alkaa liikkuminen useimmiten venytyksellä. Meillä aikuisemmilla ihmisillä venyttelyllä pääsee ehkäisemään tulevia lihas- ja nivelvaivoja.
Kuinka monella on aamuisin kiire? Kuinka monen aamu alkaa stressillä? Kuinka moni aamulla jää sänkyyn herätyskellon jälkeen venyttelemään? Se kuitenkin kannattaisi. Heräämisen kannattaa ottaa aikaa ainakin vartti, niin saa venyteltyä makuuasennossa rauhassa ja kokonaisvaltaisesti. Olen yrittänyt tehdä hieman tehdä aamuihin rutiinia ja pistän herätyskellon herättämään varttia ennen nousuaikaa. Vartissa (laitan torkun päälle varmuuden vuoksi ;) ) ehtii hyvin venyttelemään, mutta viisi minuuttiakin auttaa. Vedän koko kehoni täysin suoraksi ja rentoutan. Yritän myös raaja kerrallaan kurkottaa x:n muotoon sängyn reunoja. Alaselän avaan käyristämällä notkolle ja käpristämällä sikiöasentoon. Tunnen hyvin kuinka keho herää vähitellen venytellessä. Ylös noustessani teen vielä muutaman kyykyn ja pyöritän hartiat muutamaan kertaan. Aineenvaihdunta pelaa myös paremmin, kun aamun aloittaa liikkumalla. Eikä liikunnan tarvitse olla edes hikiliikuntaa, vaan pelkästään venyttelyllä saa jo kehon heräämään. Kun keho on herännyt, niin mielikin tulee perässä. Ilman kiirettä, päiväkin alkaa paremmin! Huomaan aina eron, jos minulla ei ole ollut aikaa venytellä. 



Työhyvinvoinnista huolehtiminen alkaa oman terveyden huolehtimisesta. Ota itsellesi aikaa aamuisin, venyttele rauhassa ja syö hyvin. Ne pakolliset kolotukset voi tulla sitten vanhempana, ei vielä kolmenkympin kynnyksellä.
Ihanaa jouluaikaa – toivottaa Marjut
Vauva venyttelee videoita:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti