Hae tästä blogista

Löydät @nuoretpamilaiset myös Instagramista!

lauantai 3. joulukuuta 2016

Joulukalenterin luukku 3: Liikunnasta apua työssä jaksamiseen!





Liikunnasta apua työssä jaksamiseen

Kahdeksan tunnin työvuoro takana. Koko päivä jaloilla, nostellen raskaita laatikoita ja maitokolleja. Töistä lähtiessäni nappaan ostoskoriin jotain nopeaa, usein myös rasvaista ja epäterveellistä. Kotiin saavuttuani lysähdän sohvalle eineksieni kanssa. Kauhea nälkä, töissä en ehtinyt kunnolla syömään. Olen aivan poikki, en jaksa leikkiä lasten kanssa, nähdä ystäviä tai tehdä ylipäätään yhtään mitään. 

Kuulostaako tutulta? Ainakin minun elämäni kulki tätä rataa vielä muutama vuosi sitten. Kotihoidon tuella lasten kanssa kotona ollessa aikaa ja voimavaroja löytyi ruuanlaittoon ja touhuamiseen. Palatessani työelämään kaikki energiani tuntui kuluvan työpäivän aikana. Huono omatunto seurasi toki välittömästi perässä, sillä kotona olin aina väsynyt ja kärttyisä.

Naistenlehtien tyhmät markkinointilauseet ärsyttivät. ”Liikkumalla jaksat paremmin” tai ”Liikunnasta lisää virtaa” ne julistivat. Miten olisin jaksanut vielä liikkua, kun juuri ja juuri jaksoin raahautua töistä kotiin? Ärsytyksestä huolimatta tunnustin kyllä liikunnan hyödyt, sillä ennen lapsia olin vielä harrastanut monipuolisesti eri lajeja. Halusin yhä harrastaa jotain, mutta sen täytyisi sopia epäsäännölliseen työaikaani, fyysiseen työhöni ja perhe-elämääni. En ollut aiemmin koskaan lenkkeillyt. Päättelin kuitenkin, että juokseminen olisi helppo laji aloittaa. Se ei ole sidottu aikaan, eikä paikkaan ja varusteiksi tarvitsee hankkia vain lenkkarit. Löysin netistä sohvaperunoille suunnatun juoksuohjelman ja päätin kokeilla.

Yksi yleisimpiä virheitä liikunnan suhteen on aloittaa heti täysillä ja odottaa tuloksia viikon päästä. Päätin etten aseta sen kummempia tavoitteita ja noudatan ohjelmaa orjallisesti. Ensimmäisellä kerralla kävelin 15 minuuttia ja hölkkäsin minuutin. Tuntui hieman hölmöltä, sillä olisin jaksanut enemmänkin. Ohjelma kuitenkin eteni tasaiseen tahtiin ja haasteet kasvoivat. Sain lihakseni kipeäksi, mutta kuitenkin vain hyvällä tapaa. Tuntui että olin tehnyt jotain.Töissä selviydyin tehtävistäni hyvin, vaikka kävin lyhyillä lenkeillä kolmesti viikossa. Pikku hiljaa jaksoin touhuilla enemmän myös kotona. Neljän kuukauden päästä koitti se päivä jolloin juoksin 10 kilometriä. Nyt olen juossut jo 21 kilometriä ja ensi kesänä ehkä 42 kilometriä. Liikaa tavoitteita en ota, jotta juokseminen pysyy edelleen mielekkäänä.

Töissä jaksan paremmin. Työpäivän jälkeen lähden lenkille, kokkaan ruuat ja seurustelen perheen kanssa. Mielialani on positiivisempi ja stressitasoni on laskenut huomattavasti. Liikunnan oheistuotteena on tullut kiinnostus terveelliseen ruokavalioon ja riittävään lepoon, joka myös tukee jaksamistani. En vertaa itseäni muihin, vaan tiedostan että liikun itseäni varten. Olen myös ylpeä saavutuksistani, sillä katsoessani taaksepäin näen, että olen tehnyt kovasti töitä saavuttaakseni tason millä nyt olen. Jatkan kuitenkin itseni haastamista. Haluan jaksaa ja voida paremmin, niin töissä kuin kotona.



Vinkin takaa löytyy Meerit Heimlander
Lisää infoa liikunnan tuomasta hyvinvoinnista voit lukea esimerkiksi täältä:




Miten sinä tykkäät liikkua? Mikä on sinun paras liikuntavinkkisi tai mikä laji saa sinut lähtemään liikkeelle? Ja ajatuksesi ja mielipiteesi kanssamme somessa häsärillä #vainpamjutut







Pamin nuoret liikkumassa porukalla ExtremeRunissa Oulussa


Tämä joulukalenterin luukku on osa nuorten PAMilaisten joulukalenteria. Kalenterin luukkujen takaa löydät vinkkejä jaksamiseen ja hyvinvointiin töissä ja arjessa. Katsothan muutkin 23 luukkua ja jaa oma hyvinvointivinkkisi somessa häsärillä #vainpamjutut. Osallistuneiden kesken luvassa ylläripalkintoja!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti